Een aantal van onze projecten worden mede ondersteund door:
  

Logo_OVL_BL_3Q

logorissmall


Goededoelen.be 1

VierdePijler Logo Baseline RGB


Ananda vzw

Ninovesteenweg 93
9320 Erembodegem

 

Ananda ontving uit Shembaganur in Kodaikanal het jaarverslag van het Inigo Boy’s home.
Het tehuis huisvest jongeren uit verschillende tribaldorpen in de heuvels van Kodaikanal zodat zij naar school kunnen gaan. Vanuit de dorpen is het veel te ver om de school te bereiken. De thuissituatie is ook niet altijd ideaal om te studeren.
Ananda steunt dit project reeds 6 jaar.

Het inigo Boy’s Home wordt gerund door het PEAK. Fr Arockia Sama is de directeur. De jongens zijn onder de hoede van een opvoeder. Een kokkin en onderhoudsman vervolledigen de begeleiding­sploeg.
Het afgelopen jaar logeerden 24 Tribal- en 14 Arunthathiyar studenten in het Inigo boy’s home.
Tribals behoren tot de oorspronkelijke bewoners van India, Arunthathiyar is een uitgesloten groep die praktisch alleen in Tamil Nadu verblijft.

De jongens verblijven tijdens de schoolperiode in het home. Zij gaan enkel naar huis in de vakanties. Er wordt sterk ingezet op studeren en dit met goed gevolg: alle studenten die meededen aan het staatsexamen in maart-april vorig jaar slaagden met goede cijfers.
De zwakke studenten worden op verschillende manieren aangemoedigd om beter te studeren.

Een gezonde geest in een gezond lichaam is ook in het home een van de gevolgde regels. Naast het home is een grasveld waar op regelmatige basis aan balsporten wordt gedaan.
Verschillende van de studenten nemen deel aan scolaire en interscolaire sportcompetities en behalen met hun ploeg goede resultaten.

Naast studie en sport worden de studenten in het home ook aangemoedigd tot het schrijven en het verwoorden van hun opinie. Eenmaal om de veertien dagen wordt een culturele avond georganiseerd waarop verschillende studenten een voordracht houden. Ook worden ze aangemoedigd om artikels te schrijven. Het doel is hen gewoon te maken aan het spreken in groep, hun interesse breder te maken en hun gedachten te verwoorden, kritisch te denken.

Naast het home bevindt zich ook een kleine moestuin. De studenten helpen groenten te verbouwen en de tuin te onderhouden. Zo helpen ze mee aan de voedselbevoorrading van het tehuis, leren ze biotechnieken te hanteren en ervaren ze het zware werk dat hun ouders moeten uitvoeren. De achter­lig­gende gedachte is voedsel niet te ver­spillen.

De studenten werden ook meegenomen op een tweedaagse culturele trip. Ze bezochten enkele historische plaatsen en sommigen zagen voor het eerst de zee.
Voor jongeren die nog nooit op reis gingen, moet dit wel indruk maken.

Gedurende het jaar werden nog verschillende andere activiteiten gehouden. De jongeren vormden een kinderparlement en leerden over de werking van verschillende bestuurs­organen. De jongeren worden aange­moedigd om hun kennis ten dienste te stellen van hun gemeenschap. Regelmatig worden kortfilms voorgesteld die dan een aanleiding vormen tot debateren. Schrijfvaardigheden, tekenen en schilderen worden geoefend.
Een belangrijke aandacht gaat naar drugspreventie. Ook in een afgelegen gebied zoals in Shembaganur blijkt drugsgebruik een probleem te worden. Ook de ouders worden betrokken in de drugpreventie.